زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
 

ارخاء ستر





افکندن پرده را اِرخاء سَتر گویند.


۱ - منظور از ارخاء ستر در فقه



ارخاء ستر، کنایه از خلوت کردن مرد و زن در یک اتاق است.

۲ - آداب خلوت با همسر



برای خلوت‌ کردن با زن مطلقاً ولو در غیر زفاف، آدابی است که بعضی از آن‌ها مستحب و بعضی مکروه می‌باشد.

۲.۱ - آداب مستحب


اما آداب مستحب آن: از جمله آن‌ها این است که: در وقت جماع نام خدا را ببرد؛ زیرا بردن نام خدا، از شرک شیطان نگاه می‌دارد، از امام صادق (علیه‌السلام) است: «وقتی یکی از شما نزد زنش می‌رود پس یاد کند خدا را و اگر این کار را نکرد و از او فرزندی بود نصیب شیطان است». و در معنای این خبر اخبار زیادی است. و از جمله آن‌ها این است که: از خدای تعالی بخواهد که به او فرزندی باتقوا و مبارک و پاک و پسر و مستوی الخلقه روزی نماید. و از جمله آن‌ها این است که: با وضو باشد مخصوصاً اگر زن حامله باشد. و جماع در شب دوشنبه و سه‌شنبه و پنجشنبه و جمعه و روز پنجشنبه در وقت ظهر و روز جمعه بعد از عصر مستحب است.

۲.۲ - آداب مکروه


و اما آداب مکروه آن: پس جماع در شب خسوف ماه و روز کسوف خورشید و روز وزیدن باد سیاه و زرد و زلزله و در وقت غروب آفتاب تا شفق برود و بعد از طلوع سپیده‌ تا طلوع آفتاب و در هنگام محاق و در شب اول هر ماه غیر از ماه رمضان و در شب نیمه هر ماه و در شب چهارشنبه و در شب عید قربان و عید فطر مکروه است. و جماع در مسافرت درصورتی‌که آبی نداشته باشد که با آن غسل کند و جماع درحالی‌که لخت است و بعد از احتلام قبل از غسل کردن، مکروه است. البته چند دفعه جماع کردن - بدون آنکه غسلی بین آن‌ها انجام دهد - اشکالی ندارد پس غسلش را آخر همه انجام می‌دهد، لیکن شستن عورت و وضو گرفتن در هر مرتبه، مستحب است. و مکروه است که در وقت جماع کردن کسی نزد او باشد که به او نگاه می‌کند حتی پسربچه و دختربچه. و رو به قبله و پشت به قبله جماع نمودن و در کشتی و سخن‌گفتن به غیر ذکر خدا در وقت جماع مکروه است. و جماع نمودن درحالی‌که مرد یا زن حنا بسته باشد و در وقت پر بودن معده از غذا مکروه است، که از امام صادق (علیه‌السلام) است: «سه چیز بدن را خراب می‌کنند و چه‌بسا به قتل می‌رسانند: حمام رفتن با پر بودن معده، جماع در وقت پر بودن معده و نکاح با عجوزه‌ها»، و ایستاده جماع نمودن و زیر آسمان و زیر درختی که میوه می‌دهد، مکروه است. و یکی بودن دستمال مرد و زن مکروه است، بلکه باید هرکدام از آن‌ها دستمال جداگانه داشته باشند و با یک دستمال خود را پاک نکنند که شهوت بر شهوت واقع شود، چون در خبر است که این کار بین آن‌ها عداوت می‌آورد.

۳ - پانویس


 
۱. موسوعة الامام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۲۵۷، کتاب النکاح، مسالة۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۹۹ ه ش.    
۲. موسوعة الامام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۲۵۷، کتاب النکاح، مسالة۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۹۹ ه ش.    
۳. موسوعة الامام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۲۵۷، کتاب النکاح، مسالة۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۹۹ ه ش.    
۴. موسوعة الامام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۲۵۷، کتاب النکاح، مسالة۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۹۹ ه ش.    
۵. موسوعة الامام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۲۵۸، کتاب النکاح، مسالة۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۹۹ ه ش.    



۴ - منبع



فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج۱، ص۳۸۰.    
ساعدی، محمد، (مدرس حوزه و پژوهشگر)    ، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.